06 17 56 12 69 Info@mooyeenzorgminder.nl

Auditieve verwerking

Home / Trajecten / Auditieve verwerking

Wat is auditieve verwerking?

De auditieve verwerking is meer dan horen alleen. Kinderen (en ook volwassenen) kunnen een goed gehoor hebben maar toch last hebben van de auditieve verwerking. Ze verwerken dat wat ze horen minder goed en/of op een andere manier.

De weg van het horen naar het begrijpen en kunnen verwoorden gaat niet alleen via het oor. Wanneer het geluid in het oor binnenkomt, moet het verwerkt worden door de hersenstam en de auditieve cortex in de hersenen. Wanneer dit proces niet goed verloopt kan dit nadelige gevolgen hebben.

Symptomen

Waar moet je aan denken bij een auditieve verwerkingsprobleem? Wanneer het geluid niet of anders wordt verwerkt in de hersenen kan dit gevolgen hebben voor:

 

  • Moeite hebben met concentratie
  • Moeite hebben in het omgaan met emoties
  • Last hebben van omgevingsruis
  • Lange gesprekken kunnen volgen
  • Onthouden van informatie
  • Overgevoelig zijn voor geluid
  • Het verkeerd verstaan van woorden
  • Het kunnen focussen op een activiteit
  • Meerdere dingen tegelijk kunnen uitvoeren
  • Het verdelen van de aandacht
  • Lezen en spellen
  • Dyslexie (vaak als gevolg van middenoorontsteking(en))
  • Er is een rechteroordominantie (zie voor meer informatie bij Leerstijl)

Mogelijke oorzaken

Oorzaken van auditieve verwerkingsproblemen kunnen zijn:

  • Erfelijkheid
  • Oorproblemen
  • Problemen tijdens de zwangerschap
  • Problemen tijdens de bevalling
  • Een ongeluk
  • Emotionele spanningen

Hersenstudies tonen aan dat auditieve centra in de hersenen gestimuleerd kunnen worden door oa naar muziek te luisteren. Dit beïnvloed de taalwaarneming positief.

De Johansen-IAS training

De Johansen-IAS (Individualized Auditory Stimulation) training is speciaal ontwikkeld om kinderen en volwassenen met een auditief verwerkingsprobleem te begeleiden. De training is erop gericht om de zenuwbanen binnen de verschillende taalcentra in de hersenen te stimuleren. Hierdoor ontstaan nieuwe verbindingen. De Johansen-IAS training is ontwikkeld door Dr. Kjeld V. Johansen uit Denemarken.

Vraagt u zich af of de Johansen-IAS training voor u of uw kind geschikt zou zijn, kijk dan ook het filmpje. Dit geeft een goed beeld.

Hoe werkt de Johansen-IAS Training?

 

Allereerst wordt er een test afgenomen om vast te stellen of er sprake is van moeite met de auditieve verwerking. Hiervoor wordt een audiogram afgenomen en een test om het volgende vast te stellen:

  • Is het gehoor goed?
  • Hoe is de verwerking van wat iemand hoort
  • Hoe is de snelheid van de verwerking wat iemand hoort

De training bestaat uit een, op maat gemaakt, muziekbestand wat met een specifieke koptelefoon geluisterd wordt. De muziek wordt door Wim de Zwart gemaakt. Hij is de directeur voor de Benelux en Frankrijk van de Johansen IAS training (zie voor meer informatie Wie/wat? – Johansen-Ias ).

Het traject duurt tussen 1 tot 1,5 jaar. Iedere 2 maanden wordt een nieuw audiogram afgenomen om na te gaan hoe de voortgang is. De training kan los worden gedaan en als onderdeel van de begeleiding.

Voor meer achtergrondinformatie verwijs ik graag naar de site van Johansen-IAS training:

Johansen-Ias – Individuele Auditieve Stimulatie

 

Veranderingen na behandeling met de Johansen-IAS Training?

Mogelijke veranderingen na de training kunnen zijn:

  • Verbeterde uitspraak van woorden en klanken
  • Gemakkelijker leren en onthouden van nieuwe woorden
  • Verbeterde zinsbouw/juist gebruik van woorden in de context
  • Verbeterd vermogen om te luisteren/te verstaan met omgevingsruis
  • Verbeterde concentratie (makkelijker decoderen, minder snel afhaken)
  • Verbeteren van lezen en spellen
  • Verbeteren van het korte termijn geheugen
  • Verbetering van het handschrift/algehele werkverzorging
  • Zelfvertrouwen neemt toe
  • Minder impulsief reageren
  • Meer geduld
  • Verbeterde sociale vaardigheden.

 

Wetenschappelijk onderzoek

Er is steeds meer belangstelling van wetenschappers over de invloed van muziek op de hersenen. Er is een nauwe relatie tussen muziek en taal. Taal bestaat uit klanken net zoals dat bij muziek is. De muzikale training van Johansen-IAS draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van het auditieve systeem en de integratie van de hersenen.

Voor meer informatie over wetenschappelijk onderzoek verwijs ik naar de site van de Johansen-IAS:
Onderzoek – Johansen-Ias