Ervaringen

Ervaringen

 

11 november 2015 – Werkgeheugentraining

Hé dat kan ik ook oefenen met stoeptegels!!!

Vandaag met een meisje geoefend met het 9-sprongenveld. Groep 5, 9 jaar. Nog veel moeite met het werkgeheugen. Meer dan 2 opdrachten lukte nog niet. Maar wat vond ze het leuk! En super geconcentreerd sprong ze na wat ik zei: Ga 2 naar voren en 1 naar rechts; waar ben je.
Nadat we klaar waren zei ze: Hé dat kan ik ook samen met mijn vriendinnetje oefenen met stoeptegels!

Wow wat een goed idee!!! En zo simpel, gewoon tijdens de pauze…

9 sprongenveld

 

11 november 2015 – Visuele oefeningen

Een van de ouders, die met hun kind bij mij komen, vertelde mij vandaag dat ze naar de oogarts waren geweest. Toen ze de testjes had gedaan viel het haar op dat de ogen helemaal niet achteruit waren gegaan en dat de samenwerking van de ogen zelfs was verbeterd! Helemaal verbaasd! Waarop moeder vertelde wat ze bij mij doen.
” Ja daar heb ik al eens meer van gehoord. Daar wil ik wel meer van weten…”

En zie hier de verbetering na 2 maanden oefenen!
En vooral zie ik weer een blij en open kind wat zijn humor weer terug heeft gevonden. 

Overtrektekening

Wat hoop ik dat er steeds meer bekend wordt over het effect van zulke simpele oogoefeningen en er steeds meer samenwerking zal komen met oogartsen, opticiens, (functionele) optometristen en optologen.

 

28 oktober 2015 – Visuele oefeningen

Wat een vooruitgang!! En dat in ruim 1 maand!! Wat een topper. En zo te merken al in zijn gedrag. Van een enorme fiebeldekwink zie ik nu een jongen die geconcentreerd kan werken en gemotiveerd is. Hij snapt waarom hij de oefeningen doet en waarvoor, nl. dat als je oogspieren nog niet goed getraind zijn ze alle kanten op kunnen springen en wiebelen. En je dus moeite hebt met lezen, want ja waar ben je ook alweer als je ogen net de andere kant op springen…
Ben supertrots op hem!

Je ziet op de foto hoeveel moeite hij had om zijn ogen te laten samenwerken en hoeveel verbetering er al is!

Overtrekening BvD 28-10-2015

 

8 juli 2015 – Visuele oefeningen – INPP/Reflexintegratie

Vandaag kreeg ik zo’n mooi bericht van Judith Hooimeijer uit Rijnsburg, een kinderfysiotherapeut die een van de kinderen begeleidt, die ik ook begeleid. Ook is hij bij Zwaan Osteopathie geweest.

De jongen kwam voor zijn grove en fijne motoriek al een tijd bij haar.
Sinds kort ben ik hem gaan helpen met oogoefeningen en om zijn primaire reflexen onder controle te krijgen.
Hij heeft een enorme groei doorgemaakt. En is nu ‘ontslagen’ bij de kinderfysio omdat het zo goed gaat.

Wow, zo leuk om voor je ogen te zien gebeuren dat het werkt!! En zeker de samenwerking geeft een enorme meerwaarde.

Hier een voorbeeld van een oogoefening. Het zijn hele eenvoudige oefeningen, die maar een paar minuten per dag kosten.

Thomas met vingerpoppetje

 

25 juni 2015 – Visuele oefeningen – INPP/Reflexintegratie

Al na 2 maanden van zijn prismabril af!!

Soms heb je van die momenten… Vandaag is er één van. Sinds april begeleid ik een jongetje met prismabril. Was heel erg vermoeid zodra hij iets had gedaan met kijken. Door de prismabril was het voor hem te ‘overzien’.
We zijn begonnen met het INPP-programma (programma voor de reflexen) en oefeningen voor de ogen (vooral ontspannen, oogvolgbewegingen, richten van de ogen).
Vandaag deed hij zonder centje pijn de oefeningen zonder bril en gaf aan dat het zonder ook beter ging!! Weg die bril dus…
En hij was gaan lezen!!! Las nooit.
Is rustiger, blijer, slaapt beter.
We zijn er nog niet, maar …. een goed begin is het halve werk……

 

24 juni 2015 – ASS

Afscheid na 7 jaar.

Ik zie hem nog komen in groep 4. Een heerlijk joch maar nog zoveel faalangst en een en al speelsheid. Een grote puzzel wat er met hem aan de hand zou zijn. Durfde niets te vragen zonder dat ik erbij was. Zodra iets te onduidelijk was sprongen de tranen in zijn ogen.
En nu is hij klassevertegeneoordiger. Maakt hij zelfstandig zijn huiswerk. Kent hij zichzelf en weet steeds beter wat hij nodig heeft.
Ik ben zo trots op hem!!
Met een gerust hart kan ik hem lostaten. Een prachtmens!!!

 

17 juni 2015 – Ik leer anders

Vandaag weer zo’n mooi momentje. Had met een jongen een aantal ‘lege’ woordjes geoefend, zoals ‘de’ ‘het’ ‘een’. Woorden waar je geen plaatje van kan maken. Nadat we de woorden als plaatjes in het hoofd hadden opgeslagen, mocht hij lezen. “En, vroeg ik, kan je de woordjes nu beter lezen? Je hebt er nl geen een overgeslagen!” “Ja!!!, zei hij, ik zie ze nu!!!”.
Prachtig he, het woord is nu een plaatje en dan ziet hij het wel.

 

16 juni 2015 – Ik leer anders

Yeah! Van een CITO M5 naar M6 voor spelling door de Ik leer anders training!!

Net belde een moeder mij heel blij op! Haar zoon, die sinds een paar maanden bij mij komt voor de Ik leer anders training, is een jaar vooruit gegaan!! Helemaal trots! Wat een kanjer!

Bij de Ik leer anders training worden de woorden als woordbeelden/plaatjes in het hoofd gezet. Een methode die hele goede en snelle resultaten heeft bij beelddenkers, autisten, hoogbegaafde kinderen en kinderen met dyslexie.

 

12 juni 2015 – INPP/Reflexintegratie

Kijk Gudy, de zeeanemoon lukt!! Met trots liet hij het zien terwijl hij in eerste instantie helemaal niets wilde en de kamer uitliep… Wat een kanjer.

De zeeanemoon is een onderdeel van het INPP-Programma waarbij mbv oefeningen reflexen onder controle worden gebracht.

 

11 juni 2015 – JaMaRa Rekentraining

De JaMaRa Rekentraining blijft toch iets fantastisch…

Sinds januari help ik een meisje met de JaMaRa training. Groep 7, rekenen nog niet geautomatiseerd. Heeft daardoor veel denktijd nodig en heeft in de loop van de jaren veel faalangst ontwikkeld.
We zijn aan de slag gegaan en ze is zo enorm vooruit gegaan! Niet alleen met het rekenen maar ze voelt zich veel zekerder.
Kijk, daar doe je het voor! Dat kinderen weer goed in hun vel zitten!

 

2 juni 2015 – Ik leer anders

Sinds begin dit jaar ben ik met een jongetje bezig met spelling. Ik help hem door de woordbeelden op te slaan. Groep 6 en tot nu toe altijd een E voor zijn CITO-spelling.
Vanmorgen kwam eerst de juf en daarna moeder stralend naar mij toe. Hij was van een E naar een C gegaan!!!
En dat ik zo’n korte tijd!!!
Hij, blij, ik blij iedereen blij…!!!

 

27 mei 2015 – INPP/Reflexintegratie

Wow wat een resultaat! En dat na 4 weken oefenen. Minder onrust; beter slapen; schrijven en lezen gaat beter, minder ‘slap’ in zijn lijf. Tjonge ben helemaal onder de indruk.

En wat heeft nu geholpen?
1. Oefeningen om de ogen te trainen zodat ze minder ‘wiebelen’, beter kunnen richten en minder ongecontroleerde sprongetjes maken.
2. En dan beweegoegingen om het lijf en de hersenen meer in balans te krijgen. Heel simpel.

VOS Thomas